Mobiliteit en laadpalen
Elektrische auto’s en laadpalen
Een hardnekkig misverstand over elektrische auto’s is dat er nooit genoeg laadpalen zullen zijn om efficiënt rond te kunnen rijden. Is dat zo?
Nee, want het oplaadnetwerk in Nederland wordt razendsnel groter! En je kunt natuurlijk ook thuis tegen relatief lage kosten een laadpaal of Wall Box (een contact aan de muur waarmee je de elektrische auto kunt opladen) laten installeren.
Lees hier over de mogelijkheden wat betreft elektrische auto’s, laadpalen en andere vormen van duurzame mobiliteit. Â


Wil je meer weten over wat je kan doen om energie en kosten te besparen, kom dan naar onze WoonWijzerWinkel showroom in Kerkrade of bijvoorbeeld het Energie Advies Centrum in Peel en Maas en loop eens binnen.
Onze experts staan klaar voor al je vragen. Of maak hieronder meteen een afspraak – net zo makkelijk!
Duurzame mobiliteit
Wist je dat het aantal elektrische auto’s in Nederland snel meer wordt? Meer dan een kwart van de nieuwe auto’s die particulieren in 2023 kochten, reed volledig op stroom. In 2021 was dat nog 11 procent, meldt branchevereniging RAI.Â
Dit komt deels door diverse stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid, maar gelukkig ook door een groeiende bewustwording bij de consument. En omdat de benzine steeds duurder wordt…
Toch hebben veel mensen nog vragen over deze manier van vervoeren. Hoe praktisch is elektrisch rijden nu eigenlijk? En is het eigenlijk wel milieuvriendelijker dan rijden op fossiele brandstoffen? Â
Zo gaan er bijvoorbeeld verhalen rond dat de productie van de batterij voor een elektrische auto een grotere last voor het milieu vormt dan de productie van traditionele auto’s. Â

Op deze pagina worden verschillende vormen van duurzame mobiliteit beschreven. Er wordt dieper ingegaan op de voor- en nadelen van elektrische auto’s en ook van laadpalen. Daarna wordt er meer inzicht gegeven in de kosten en terugverdientijd. Ook wordt je op weg geholpen met manieren voor financiering en subsidies.

Heb je meer of andere vragen over duurzame mobiliteit? Â Plan via onderstaande button direct een adviesgesprek in, zodat je met een adviseur kan doorspreken wat jouw situatie is en wat mogelijkheden zijn.
Ook kan je er zo achter komen hoeveel je eigenlijk kunt besparen!
Wat is eigenlijk duurzame mobiliteit?Â
Om duurzaam bezig te zijn met mobiliteit hoef je zeker niet altijd meteen een elektrische auto te kopen. Sterker nog, vaak is er geen enkele investering voor nodig om duurzaam mobiel te zijn. Duurzame mobiliteit gaat over inzicht hebben in je hoe je reist en per reis een goede afweging maken.Â

Overleg bijvoorbeeld eens met je werkgever wat de mogelijkheden zijn op gebied van thuiswerken. Voor elke dag dat je thuiswerkt spaar je immers twee reismomenten volledig uit. Daarnaast spaar je reistijd uit.
Ook de werkgever heeft hier voordeel bij. Niet alleen bespaart hij op reiskostenvergoeding. Op de dagen dat je wel op en neer naar het werk gaat, is openbaar vervoer, carpoolen of de (elektrische) fiets misschien een goed alternatief. Â
Ook voor vakanties is het slim om goed te kijken naar welk vervoersmiddel je kiest. Een cruise is hier veruit de minst duurzame keuze, gevolgd door het vliegtuig. In sommige steden is het openbaar vervoer voor toeristen gratis, dat is voordelig én groen! In Luxemburg geldt dit zelfs voor het gehele land. Het is dus zeker de moeite waard om eens te kijken naar de kosten en organisatie van het openbaar vervoer in een land. Vaak is het veel goedkoper dan Nederlanders gewend zijn.Â
Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om de auto te laten staan. Maar elke uitgespaarde reisbeweging is er een en levert directe besparing op. Meer over bijvoorbeeld met de trein reizen kun je vinden op onze pagina over gedragsveranderingen.Â
Is een elektrische auto duurzaam?Â
Kan het niet anders dan dat je een (groot) deel van je reisbewegingen toch echt met de auto moet maken, dan is de overstap naar elektrisch rijden zeker de moeite van het onderzoeken waard. Een aantal mogelijkheden kun je hierin onderscheiden:Â
Volledig elektrisch rijdenÂ
Deze auto’s worden aangedreven door een elektromotor. De auto bevat een krachtige (lithium) batterij die elektriciteit opslaat.
De auto maakt vaak gebruik van regeneratief remmen (energie die vrijkomt bij het remmen wordt teruggestuurd naar de batterij), maar dit type auto moet altijd door middel van een externe stroombron (laadpaal of Wall box) worden opgeladen.Â


Plug-inhybride rijdenÂ
Deze modellen hebben een verbrandingsmotor en een batterij die met een externe stroombron moet worden opgeladen.
Meestal is te zeggen dat de bereik van de elektromotor bij een plug-inhybride kleiner is dan van een volledig elektrische auto. Wanneer de batterij leeg is, neemt de verbrandingsmotor het over. Â
Op waterstof rijdenÂ
Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van motoren op waterstof en de eerste testauto’s en vrachtauto’s rijden al op waterstof. Waterstof kan worden gemaakt door middel van de elektrolyse van water.
Hiervoor is in de auto geen verbranding van fossiele brandstoffen nodig. Bijkomend voordeel is dat bij verbranding alleen water overblijft. Op dit moment is het zo dat het opwekken van waterstof nog veel meer energie kost dan dat de verbranding ervan oplevert. Desondanks is het een ontwikkeling die de moeite waard is om te volgen.Â

🤔 WIST JE DAT
Bij verbranding van waterstof alleen water vrijkomt? Witte waterstof is natuurlijke waterstof uit de aardkost en kan een belangrijke energiebron van de toekomst worden. Groene, grijze en blauwe waterstof wordt door de mens gemaakt vanuit aardgas of vanuit elektrolyse. Bij de productie van waterstof door de mens gaat helaas veel elektrische energie verloren (wel 20 tot 40%). Â
Elektrische auto’s zijn er in alle soorten en maten. Naast personenauto’s zijn er ook elektrische microvoertuigen op de markt zoals steps, driewielers, scooters en mini-auto’s, voor korte ritjes in de stad. Ook zijn er ook elektrische bestelwagens te krijgen.Â
Zij gingen jou voor: Klantervaringen
Een laadpaal thuis laten installerenÂ
Ga je voor een volledig elektrische auto of een plug-inhybride, hou er dan rekening mee dat je stroom nodig hebt om de auto op te laden. Â
Ben je veel onderweg en moet je dus onderweg opladen, dan kun je gebruik maken van openbare laadpalen. Met een laadpas kun je hier de batterij van je auto opladen.
Voor een laadpas kun je bijvoorbeeld terecht bij de ANWB. Zij bieden ook een app aan, waarin alle openbare laadpalen terug te vinden zijn.
In Nederland zijn al meer dan 140.000 publieke laadpalen en 5.000 publieke snelladers te vinden.

Ook heeft de ANWB een routeplanner voor elektrische auto’s. Deze geeft inzicht in de laadpalen op jouw route als je een langere reis gaat maken.Â
Meestal is het ook handig om een laadpaal thuis te laten installeren, zeker wanneer je zelf goedkope zonnestroom opwekt. Met een laadpaal of Wall box thuis, ben je dan altijd gegarandeerd van een volle batterij als je ’s ochtends vertrekt. Bij aanschaf van een laadpaal thuis zijn er een aantal dingen waar je op moet letten:Â
Type en functionaliteiten laadpaal thuis
Bedenk of je een snellaadfunctie wil, of de mogelijkheid dat anderen ook van jouw laadmogelijkheid gebruik kunnen maken, met of zonder verrekening. Â
Laadvermogen
Laadpalen met een hoger laadvermogen zijn meestal duurder dan met een laag laadvermogen. Het laadvermogen bepaalt hoe snel de auto wordt opgeladen. Als je vrijwel altijd de hele nacht hebt om op te laden kun je voor een lager laadvermogen, dus een goedkopere laadpaal kiezen. Â
Stroomaansluiting
In sommige gevallen is het nodig om een zwaardere stroomaansluiting in je huis te laten aanleggen via je netbeheerder (Enexis in Limburg). Bovendien moet er door een erkend installateur volgens NEN1010 een aanpassing in je meterkast plaatsvinden, zodat je auto niet te veel vermogen trekt en andere verbruikers in je huishouden geen energie meer krijgen. En je laadapparaat moet in je meterkast apart afgezekerd zijn.Â
Je laadpunt voor thuis is meestal 3,7 of 11 kW. Immers in de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW). Wel staan er in de publieke ruimte laadpalen die maximaal tot wel 22 kW of nog meer kunnen leveren, waardoor je nog sneller kunt opladen.Â
Overige kostenÂ
Vergelijk je de prijs van laadpalen, kijk dan goed of de genoemde prijs mét installatie is. Bij sommige aanbieders kan je ook kiezen voor een service- en onderhoudscontract. Â
Laat je bij aanschaf van een laadpaal of Wall box dus van tevoren goed informeren. Kom voor een gedegen advies naar de WoonWijzerWinkel Limburg. Â
Voor- en nadelen van elektrisch rijdenÂ
Veel mensen zien de aanschafkosten die een elektrische auto met zich meebrengt als het grootste nadeel. de prijs van een elektrische auto is een stuk hoger dan bij hetzelfde model met verbrandingsmotor.
Daarnaast maak je kosten voor aanleg van een laadpaal en eventuele aanpassingen aan je meterkast. Bijkomend punt is dat een elektrische auto in vergelijking met een benzine– of dieselmodel een beperkt rijbereik heeft.

Vergeleken met regulier tanken sta je dus vaker stil. Daarnaast duurt het ook langer om een auto op te laden dan om te tanken, zelfs bij een snellader.Â
Reizen met een elektrische auto vraagt dus, zeker in geval van langere of internationale reizen, een stuk meer planning en voorbereiding dan reizen met een benzineauto. Maar is dat geen heerlijke manier van onthaasten? Â

Tegenover de hogere kosten staat dat je met elektrisch rijden op de lange duur een stuk goedkoper uit bent dan met een benzineauto. (zie ook kosten en terugverdientijd) Zeker als je een deel van de stroom voor je elektrische auto zelf opwekt, met bijvoorbeeld zonnepanelen, bespaar je een hoop op de kosten per gereden kilometer.
Een ander voordeel is het grote verschil in CO2–uitstoot. Gemiddeld rijdt iemand per jaar 12.000 km met een auto. Om de stroom op te wekken die nodig is om een elektrische auto 12.000 km te laten rijden stoot je met de stroommix per 2023 500 kg CO2 uit. Om een benzineauto 12.000 km te laten rijden stoot je 2.500 kg CO2 uit. Dus 5 keer zoveel!Â

In de toekomst zal een steeds groter deel van de stroom uit groene stroom gaan bestaan. De CO2–uitstoot die vrijkomt bij het opwekken van stroom zal dus steeds lager worden. Hierdoor zul je, over de gehele levensduur van een auto gemeten, ruim 80% aan CO2-uitstoot gaan besparen.  Â
 Er wordt in bovenstaande modellen met gemiddelde cijfers gewerkt. Ben je benieuwd wat aanschaf van een elektrische auto betekent in jouw specifieke situatie, maak dan eens een afspraak met een van de adviseurs van de WoonWijzerWinkel.Â
Elektrische auto als batterijÂ
Je kunt de accu van je elektrische auto ook gebruiken als opslag een soort batterij om apparaten in je woning te voorzien van stroom.
Kosten en terugverdientijd van een elektrische autoÂ
Momenteel is de prijs van een nieuwe elektrische auto nog flink hoger dan die van een benzine- of dieselauto. Elektrisch rijden is ook nog relatief nieuw. Daarom is er niet zo makkelijk een goede voorspelling te doen over de ontwikkeling van de prijs van nieuwe auto’s. Â
Wel kun je zeggen dat de maandelijkse kosten van het rijden van een elektrische auto nagenoeg gelijk zijn aan die van het rijden van een benzineauto. Afschrijvingen en verzekering zijn, door de hogere aanschafprijs, hoger dan bij een benzineauto. Maar belasting en brandstofkosten zijn lager. Ook is er aan een elektrische auto veel minder onderhoud nodig.Â

In de afbeelding hierboven zijn verschillende kosten in cijfers uitgedrukt. Hier is geen rekening gehouden met de subsidie. In 2024 is deze € 2.950 bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Neem je deze mee in de berekening, dan worden de maandelijkse kosten van een elektrische auto met ongeveer € 60 verlaagd. Dit maakt elektrisch rijden in deze situatie iets goedkoper dan rijden op benzine.Â
De terugverdientijd van een elektrische auto hangt heel erg af van je verbruik. Daarnaast heeft de plaats waar je de auto oplaadt nog invloed op de kosten. Laad je altijd bij een snellader op, Â
dan betaal je een hoog tarief per kWh (€ 0,40 – € 0,90 per kWh). Een normale laadpaal is al flink goedkoper (€ 0,30 – € 0,80). Laad je de auto thuis op, dan betaal je je reguliere stroomtarief.Â

Combineer je een elektrische auto met zonnepanelen, dan ben je een stuk goedkoper uit en zijn je kosten naast de investering van de zonnepaneelinstallatie ca. 4 eurocent per kWh. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer je bespaart. Â
Zij gingen jou voor: Klantervaringen
Subsidie en financiering voor elektrische auto’s en laadpalen
Om elektrisch rijden interessant te maken, is er in Nederland een aantal subsidies waar je van kunt profiteren als consument. Een aantal van de subsidies geldt ook voor de zakelijke markt, er is een opdeling gemaakt in particulier en zakelijk: Â
Regelingen voor particulierenÂ
Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren (SEPP)
De overheid wil elektrisch autorijden voor meer particulieren aantrekkelijk maken. Daarom is er een subsidie om goedkoper een elektrische auto te kopen of te leasen. De subsidieregeling geldt voor de aankoop of lease van nieuwe en gebruikte volledig elektrische middenklasse personenauto’s. Lees hier meer.
BPM-vrijstelling
Volledig elektrische auto’s, zowel batterij-elektrisch als waterstof-elektrisch zijn vrijgesteld van BPM. Meer informatie hierover vindt u op de website van de  Belastingdienst.Â
MRB-vrijstelling
Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer geldt een half tarief. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Belastingdienst.Â
Lokale subsidies
Er zijn vaak ook regionale subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten. Informeer hiernaar bij uw gemeente of provincie. De subsidies van een aantal gemeenten staan op Nederland Elektrisch.Â
Bijtellingsvoordeel
Rijdt u een auto van de zaak en rijdt u hierin per jaar meer dan 500 kilometer privé? Dan moet u bijtelling betalen. Stoot uw auto geen CO2  uit? Dan is de bijtelling lager. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Belastingdienst.Â
Regelingen voor ondernemers en zakelijke rijdersÂ
MIA en Vamil
De Milieu-investeringsaftrek (MIA) levert een fiscaal voordeel op voor investeringen in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen, waaronder elektrische voertuigen of een oplaadpunt. Er zijn mogelijkheden binnen de MIA en Vamil voor investeringen in elektrisch rijden. Meer over MIA en Vamil.Â
Subsidieregeling Emissie loze Bedrijfsauto’s (SEBA)
D eze subsidie is bestemd voor ondernemers en non-profit instellingen die één of meerdere emissieloze bedrijfsauto’s kopen. Meer informatie over de regeling en de voorwaarden leest u op Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA).Â
BPM-vrijstelling
Volledig elektrische auto’s, zowel batterij-elektrisch als waterstof-elektrisch zijn vrijgesteld van BPM. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Belastingdienst.Â
MRB-vrijstelling
Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer geldt een half tarief. Meer informatie hierover vindt u op de website van de  Belastingdienst.Â
Bijtellingsvoordeel
Rijdt u een auto van de zaak, en per jaar meer dan 500 kilometer privé? Dan moet u bijtelling betalen. Stoot uw auto geen CO2 uit? Dan is de bijtelling lager. Meer informatie hierover vindt u op de website van de  Belastingdienst.Â
Lokale subsidies
Er zijn vaak ook regionale subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten. Informeer hiernaar bij uw gemeente of provincie. De subsidies van een aantal gemeenten staan op  Nederland Elektrisch.Â
Veelgestelde vragen
Is een elektrische auto geschikt voor mij?
Het hangt van een aantal zaken af of een elektrische auto voor jouw specifieke situatie geschikt is. Op de eerste plaats je budget. In aanschaf is een elektrische auto vaak duurder dan een regulier model. Afhankelijk van je rijgedrag verdien je door lagere brandstofkosten deze investering weer terug. Dit is dus ook een belangrijk gegeven. Tenslotte is het ook belangrijk om de laadinfrastructuur in jouw omgeving duidelijk te hebben. Met andere woorden: zijn er op de plekken waar jij vaak komt, voldoende laadpalen aanwezig?Â
Hoe zit het met laadpalen in Nederland?
Met 140.000 publieke laadpalen en 5000 snelladers heeft Nederland een van de beste laadpaalnetwerken van Europa en dat breidt nog steeds uit. Op de app van de ANWB Â kun je precies kijken hoe dit zit in jouw omgeving.Â
Kan ik thuis een laadpaal aanleggen?
Wil je een laadpaal voor eigen gebruik op je eigen oprit? Dan heb je geen vergunningen nodig. Wanneer je een publieke laadpaal wil aanleggen echter wel. Heb je twijfel wat voor jou het meest geschikt is? Neem dan contact op met je gemeente.Â
Let op! Informeer bij aanschaf van een laadpaal ook naar de technische eisen. Er zijn bijna altijd aanpassingen aan je meterkast nodig.Â
Moet ik een laadpaal thuis verzekeren?
Het is verstandig om welke aanschaf dan ook, te melden bij je verzekeraar. Overleg op welke manier de laadpaal in jouw specifieke situatie verzekerd dient te worden. Er bestaan verzekeringsmaatschappijen die speciale verzekeringspakketten hebben voor thuis-laadpalen.Â
Wat moet ik doen als ik geen thuisoplaadpunt kan/mag aanleggen?
In dit geval kun je in sommige gevallen bij de gemeente een openbare laadplek in jouw buurt aanvragen. Of dit kan en onder welke voorwaarden verschilt per gemeente, dus laat je hierover goed informeren. Let op! Het gaat hier over een openbare laadplek. Je hebt dus geen garanties dat je altijd plek hebt. Ook betaal je op deze plek het reguliere tarief. Je profiteert dus niet van zelf opgewekte stroom of lage tarieven bij een dynamisch energiecontract voor jouw huishouden of pand.Â

Onafhankelijk, deskundig én lokaal advies op maat
Het nemen van een duurzaamheidsmaatregel is vaak een moeilijke stap die je weloverwogen wil nemen! Goede betrouwbare informatie en deskundig, onafhankelijk advies is enorm belangrijk om deze stap op de juiste manier te maken.
Met ons adviesgesprek kijkt een deskundig, onafhankelijk adviseur met jou mee naar je situatie en krijg je advies op maat!